آیت الله کعبی: هم مجلس و هم رییس جمهور از حق خود استفاده كردند



یك عضو سابق حقوقدانان شورای نگهبان با بیان این که «مجلس در سوال از رییس جمهور از حق قانونی خود استفاده کرد» گفت: رییس جمهور نیز با سعه صدر به سوالات نمایندگان پاسخ داد.


یك عضو سابق حقوقدانان شورای نگهبان با بیان این که «مجلس در سوال از رییس جمهور از حق قانونی خود استفاده کرد» گفت: رییس جمهور نیز با سعه صدر به سوالات نمایندگان پاسخ داد.


(ایسنا) آیت الله عباس کعبی در گفت وگو با خبرنگاران در قم با اشاره به طرح سوال از رییس جمهور و ارایه پاسخ از سوی وی اظهار كرد: سوال حق قانونی نمایندگان است؛ مجلس ما مجلس واقعی است و برپایه قانون اساسی و طراحی امام و رهبری مقتدرانه عمل می کند.


وی ادامه داد: نظام اسلامی از مجلسی مقتدر، مستقل و شجاع و طرفدار حقوق ملت برخوردار است و هویت حقوقی مجلس شورای اسلامی در مقایسه با مجالس مشابه جهان یك هویت زنده، بالنده و توام با اقتدار، مردم گرایی و دموكراسی حقیقی است.


این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: در منطق حقوق، نظام ها به نظام ریاستی مانند امریكا، پارلمانی مثل انگلیس و نیمه پارلمانی مثل فرانسه تبدیل می شوند که در نظام پارلمانی، چون نخست وزیر، رییس هیات دولت است او را استیضاح می كنند. در مدل آمریكا، مجلس دارای قدرت استیضاح رییس جمهور نیست و رییس جمهور در مقابل نمایندگان مصونیت دارد؛ لذا در این نظام سوال مورد قبول نیست.


وی تصریح کرد: در نظام ما با وجود این كه رییس جمهور منتخب مستقیم مردم و نمایندگان هم منتخب مستقیم هستند برای تحقق حاكمیت قانون و شكل گیری مردم سالاری واقعی دینی، مجلس در راس امور دانسته شده و حق استیضاح و طرح سوال از رییس جمهور را دارد.


وی تاکید کرد: همان طور که مجلس از حق قانونی خود استفاده کرد رییس جمهور هم با استفاده از حق قانونی و با سعه صدر به سوالات پاسخ داد و بیان كرد كه اتفاق خاصی نیفتاده و قضاوت هم در نهایت با مردم است. هم مجلس و هم رییس جمهور از حق قانونی خود استفاده كردند و سوال و جواب توام با متانت و وزانت و آرامش و در چارچوب قانون بود و ما هم از این موضوع استقال می کنیم.


این عضو مجلس خبرگان با اشاره به تشکیل هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی توسط رییس جمهور این موضوع را از نظر قانونی قابل بحث دانست.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا